Activiteit in de buurt

‘Worm in een Water Glas’

Vleeshal

Vleeshal toont van 20 januari tot 24 april de tentoonstelling ‘Worm in a Water Glass’ van Vivian Suter.

Het is moeilijk om het leven van Suter (Buenos Aires, 1949) los te zien van de kunstwerken die ze maakt. Suter is sinds 1983 woonachtig op het terrein van een voormalige koffieplantage die net buiten het dorp Panajachel in Guatemala ligt, op de helling van een vulkaan.

Haar dagen starten met het bepalen waar in de omgeving ze gaat schilderen: bij de mangoboom, onder de schaduw van een tropische plant, of in haar atelier hoger op de steile helling? De directe omgeving speelt een belangrijke rol in Suter’s schilderproces. Tropische regenbuien spoelen nieuwe penseelstreken weg, bladeren blijven plakken aan de verf of de pootafdrukken van haar drie geliefde honden blijven staan op haar doeken, of ze dit nou wil of niet. Werk en leven zijn hierin nauw verbonden met elkaar, en Suter verwelkomt onverwachte gebeurtenissen van buitenaf. Wanneer Suter haar schilderijen in een ruimte installeert vormen de schilderijen gezamenlijk een nieuw kunstwerk. Er ontstaan nieuwe verbanden en betekenissen.

Workshop

In deze workshop gaat de klas aan de slag met Suter’s ‘Worm in een Water Glas’. Het bezoek bestaat uit drie delen. In het eerste deel gaan de leerlingen de tentoonstelling bezoeken, ontdekken en beleven, waarna de klas in gesprek gaat over de kunstwerken. In het tweede deel gaan de leerlingen actief aan de slag met een schilderworkshop, waarin ze werken op grote doeken. Door middel van een uitdagende werkvorm komen de leerlingen tot bijzondere werken. Ten slotte bestaat het derde deel uit een kinder finissage! Een tentoonstelling waarin de schilderdoeken van alle workshops gezamenlijk worden getoond in Vleeshal samen met Vivian’s doeken.

Lukt het niet om met de klas naar de Vleeshal te komen? Niet getreurd! Voor deze workshop is het mogelijk dat de Vleeshal naar de klas komt.

Leerdoelen

Na de workshop kunnen de leerlingen:

– primaire, secundaire en tertiaire kleuren mengen en benoemen,
– associëren bij aangereikte thema’s,
– vanuit de werkelijkheid een abstract doek schilderen,
– en reflecteren op hun gemaakte werk.

Doelgroep: Primair onderwijs Bovenbouw / Voortgezet onderwijs onderbouw
Maximaal: 30
Woensdag 16 maart
Ochtend
Donderdag 17 maart
Ochtend
Vrijdag 18 maart
Ochtend
Zaterdag 19 maart
Ochtend
Zondag 20 maart
Ochtend
Woensdag 23 maart
Ochtend
Vrijdag 25 maart
Ochtend
Zaterdag 26 maart
Ochtend
Zondag 27 maart
Ochtend